Mennyi is az annyi?
Elsőre valóban impozánsnak tűnik, hogy a mostani, 1200 milliárd eurós főösszeget közel kétezer milliárd euróra emelik. Nominálisan ez valóban emelkedés, hiszen az uniós bruttó nemzeti jövedelemre (GNI), azaz a teljes kontinens összbevételére.
Hivatalosan ennek 1,26 százalékát teszi majd ki az új főösszeg, azonban a mostanihoz képest mért növekményt felemészti a Next Generation EU visszafizetése, azaz az unió GNI-jének 0,11 százaléka valójában hiteltörlesztésre megy el.
Összességében tehát arányosan nem beszélhetünk minden idők büdzséjéről, hiszen nem sokkal több, mint a mostani ciklusban.
Nagyon kilóg az ukrán lóláb
A legdurvább újítása a büdzsének, hogy a fő kedvezményezett már nem is az uniós állampolgárok, hanem Ukrajna. A létrejövő új alap, az Európai Versenyképességi Alap (ECF) védelmi és világűrrel kapcsolatos kerete 131 milliárd euró lesz. Az elosztási arányokból viszont az látszik, hogy ennek 20 százaléka Ukrajnához kerülhet.
További pénzeket csatornázhatnak majd Kijev felé az Európai Békekeretből, amelyre 30,5 milliárd eurót szánnak, ennek is nagy része Ukrajnába kerülhet.
Aztán jön a Globális Európa Eszköz, amely közel 200 milliárd euró felett diszponál. Ez teszi lehetővé az uniós költségvetés számára, hogy növelje a tagjelölt országoknak nyújtott támogatást, ennek legnagyobb kedvezményezettje – nem meglepő módon – megint csak Ukrajna lesz.
És mindezeken felül még létrejön egy kizárólag Ukrajna számára létező, 100 milliárd eurós keret. Ez egy támogatási keret lenne, de amennyiben szükséges, akkor
az EU „vállalja”, hogy a közösség eladósításával még több százmilliárd eurónyi hitelkeretet is biztosítanak Ukrajnának.
A legnagyobb vesztesek: a gazdák!
Bár sikerként próbálta eladni Ursula von der Leyen az agrártámogatások reformját, nem sokan voltak vevők örömködésére amiatt, hogy a mostani, mindennel együtt 386 milliárd eurós keret bizony 300 milliárdra csökken a következő ciklusban.